Często powtarzam studentom, że katecheta nie powinien być niewolnikiem poradnika metodycznego (nawet, jeśli jest jego autorem lub współautorem 😉 W związku z tym na dzisiejsze zajęcia w przedszkolu przygotowałam szybką pomoc. Inspiracją było szkolenie on-line, które zamierzam obejrzeć na temat kart wartości. Prawdopodobnie nadużyciem by było nazwanie tego, co zaprezentuję kartami emocji, ale nie miałam aż takich intencji 🙂
Poniższe emotki mają posłużyć mi w zajęciach związanych z Wielkim Postem i nawróceniem, czyli – jak tłumaczę przedszkolakom – odwracaniem się od złego i robieniem dobrych rzeczy. Emotki są na obu stronach kartek (kartoniki to nic inengo jak przycięte kartonowe przekładki do segregatowa), przy czym po jednej stronie – złe, smutne itp, a po drugiej – wesołe. Na początku ułożę karty złymi i smutnymi buźkami do góry. dzieci będą miały za zadanie dopasować emotkę, która ich zdaniem najlepiej oddaje uczucia osoby, o której powiem. Kilka razy przedstawię sytuację, np. Krzyś w czasie zabawy popchnął Pawła. Jak poczuł się Paweł? Dalej będzie pytanie, co powinien zrobić Krzyś? Po odpowiedzi dzieci, że przeprosić, bawić się grzecznie itp., polecam obrócić kartonik. W podsumowaniu zabawy stwierdzam, że nawrócenie, czyli odwrócenie się od złego zachowania i robienie rzeczy dobrych przynosi radosć nie tylko tym, z którymi jesteśmy w domu czy w przedszkolu, ale także cieszy Pana Boga 🙂